Legfontosabb tudnivalók a kifizetési kérelmekkel kapcsolatban
Kifizetési kérelem benyújtásának feltételei (általános)
- Kifizetési kérelem akkor nyújtható be, és akkor fizethető ki a megállapított támogatási összeg, ha az ügyfél szervezet nem áll csőd-, felszámolási, végelszámolási eljárás, adósságrendezés alatt, természetes személy nem áll gazdálkodási tevékenységével összefüggő végrehajtási eljárás alatt. A feltétel nem teljesülése esetén a kifizetési kérelmet el kell utasítani, az ügyfél támogatáshoz való jogosultsága megszűnik, és az általa igénybe vett támogatás jogosulatlanul igénybe vett támogatásnak minősül.
- Kifizetési kérelmet az az ügyfél nyújthat be, aki az adott jogcím vonatkozásában rendelkezik az MVH által kibocsátott támogatási kérelemnek helyt adó vagy részben helyt adó jogerős támogatási határozattal.
- Jogszabály eltérő rendelkezése hiányában kifizetési kérelmet évente február 1. és május 31., valamint augusztus 1. és december 31. között lehet benyújtani.
- Ugyanazon jóváhagyó támogatási határozat alapján egy naptári évben legfeljebb két alkalommal nyújtható be kifizetési kérelem.
- Egy ügyfél egy kifizetési kérelem-benyújtási időszakban több kérelmet is benyújthat, ha
- a) a két kifizetési kérelem benyújtása között legalább három hónap eltelt vagy
- b) a kifizetési kérelmére hozott döntést az MVH közölte az ügyféllel, vagy
- c) az ugyanazon időszakban benyújtott kérelmét legkésőbb az újonnan benyújtott kérelme előterjesztésével egyidejűleg visszavonja.
- A kifizetési kérelmet az elektronikus kérelembenyújtás alkalmazásáról szóló kormányrendeletben meghatározottak szerint, az elektronikus űrlapkitöltő szolgáltatás segítségével előállított elektronikus űrlapon, ügyfélkapun keresztül kell benyújtani. A kifizetési kérelemhez csatolandó dokumentumokat elektronikus benyújtás esetén elektronikus űrlapon, szkennelés útján előállított formában kell csatolni a kérelemhez. Az elektronikus úton benyújtott kifizetési kérelmek esetén a kifizetési kérelemben szereplő adatokra, a kifizetési kérelemhez csatolt dokumentumokra nézve módosítási kérelem kizárólag a benyújtási időszakban, a benyújtást követő 10 napon belül, elektronikus úton terjeszthető elő. Az ügyintézési határidőt a módosításra nyitva álló időszak leteltétől kell számítani.
- Az utolsó kifizetési kérelmet legkésőbb a művelet megvalósulását követő egy éven belül, de legkésőbb 2015. január 31-ig kell benyújtani. Amennyiben a művelet megvalósulását követő egy éven belül nem nyílik meg kifizetési kérelem benyújtási időszak, az utolsó kifizetési kérelmet legkésőbb abban a kifizetési időszakban - de legkésőbb 2015. január 31-ig - kell benyújtani, amely a művelet megvalósulása után elsőként nyílik meg.
- Ha a kifizetési kérelem részben vagy egészben helyesbíthető eltérés miatt került elutasításra és jogorvoslati eljárás van folyamatban a kérelem kapcsán, az ügyfél az elutasított összegre nézve újabb kifizetési kérelmet nyújthat be a művelet megvalósulását követő évben megnyíló kifizetési kérelem benyújtási időszakban.
- A művelet a támogatási kérelem benyújtását követően az ügyfél saját felelősségére kezdhető meg.
- A művelet megkezdésének időpontja:
- a) a gép, berendezés, technológia beszerzése esetén a megrendelés (vételi szándék) írásban történő bejelentése vagy az adásvételi szerződés megkötése, illetve a számlán szereplő teljesítés dátuma közül a legkorábbi;
- b) építési beruházás esetében a támogatással érintett első munkafolyamat építési naplóba történő bejegyzésének dátuma;
- c) nem beruházási jellegű műveletek esetén a művelethez kapcsolódó tevékenységek megvalósításához kötődő vállalkozói szerződése megkötésének dátuma, vagy a megrendelés, felhívás írásban történő bejelentésének dátuma, vagy a tevékenység megvalósításához kapcsolódó beszerzésről, szolgáltatásról kiállított bizonylat teljesítésének dátuma közül a legkorábbi.
- A művelet tervezéséhez és előkészítéséhez kötődő általános költségek felmerülése, illetve közbeszerzési kötelezettség esetén annak megkezdése nem minősül a művelet megkezdésének.
- Ha egy művelet fenti a) és b) tevékenységet is magában foglal, akkor a művelet megkezdésének időpontja a korábban megkezdett tevékenység időpontjával egyezik meg.
Kiadások elszámolása, kifizetés
- Kifizetési kérelemmel nem számolható el a támogatási határozattal jóváhagyott összeget és mértéket meghaladó vagy nem a művelet végrehajtása érdekében felmerült kiadás.
- Ha a támogatási kérelem alapján hozott támogatási határozat több kiadási tételt állapít meg, a támogatási határozat által rögzített egyes támogatható kiadási tételek összegét a kifizetési kérelem azonos elszámolható kiadási tételéhez tartozó kifizethető összege nem haladhatja meg.
- A kifizetés alapját csak az ügyfélnél felmerült olyan kiadások képezhetik, amelyeket a művelet megvalósítása érdekében teljesített gazdasági eseményről az ügyfél nevére kiállított, igazoltan teljesített és pénzügyileg is rendezett számviteli bizonylatok igazolnak.
- A kiadások igazolására a művelet megkezdése utáni gazdasági eseményről kiállított bizonylat szolgálhat. Ez a korlátozás nem vonatkozik a támogatási kérelem összeállítása érdekében felmerült kiadásokra, melyek esetében a művelet megkezdése előtti 12 hónapon belül kiállított bizonylat kerülhet elszámolásra.
- Egy bizonylat csak egy kifizetési kérelemhez számolható el.
- A számviteli bizonylaton az ügyfélnek fel kell tüntetnie a támogatási határozat azonosító számát és a „Támogatás elszámolására benyújtásra került” rájegyzést.
- Kifizetés alapját csak a számviteli bizonylaton szereplő kiadás képezheti. Amennyiben a bizonylat az előző rájegyzés elmulasztása miatt került elutasításra, úgy az elutasított bizonylat más kifizetési kérelemhez kapcsolódóan ismételten nem nyújtható be.
- A kifizetési kérelemhez számlaösszesítő és tételrészletező szerinti bizonylatok csatolása szükséges. Amennyiben az ellenőrzéshez nem az eredeti példány csatolása szükséges, úgy az „Eredetivel egyező másolat” rájegyzést és az ügyfél aláírását tartalmazó, a "Támogatás elszámolására benyújtásra került" rájegyzés meglétét bizonyító egyszerű másolatot kell mellékelni. A számlaösszesítő és a tételrészletező tartalmazzák:
- a számviteli bizonylat azonosítóját, típusát, kiállítójának adószámát;
- a teljesítés időpontját;
- a fizetés módját, a pénzügyi teljesítés időpontját;
- a számlatétel megnevezését, típusát, SZJ vagy TESZOR vagy VTSZ számát, vagy KN-kódját a Technikai Segítségnyújtás intézkedés esetének kivételével;
- a számlatétel nettó összegét, az ÁFA mértékét és ezek alapján az elszámolni kívánt összeget;
- a támogatási határozatban megállapított kiadási sor támogatási határozat szerinti azonosítóját, amelyhez a tétel tartozik;
- a számlatétel mennyiségét és mértékegységét;
- a számviteli bizonylat devizanemét és a devizanemben meghatározott nettó értékét;
- a pénzügyi teljesítést igazoló bizonylat azonosítóját.
- Csak a készpénzzel és banki átutalással kiegyenlített kiadások fogadhatók el a támogatás alapjaként.
- Támogatási, valamint kifizetési kérelem tekintetében a támogatási összeg számításának alapját
- a) adószámmal nem rendelkező természetes személy, illetve az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény XIII. és XIV. fejezete alapján alanyi adómentes és előzetesen felszámított adó levonására nem jogosult adóalany kérelmező esetében a bruttó;
- b) egyéb esetben a nettó;
- c) az a) ponttól eltérően az állami, regionális és helyi közigazgatási szervek és közintézmények esetében általános forgalmi adó alanyiságuktól függetlenül a nettó elszámolható kiadás képezi.
- Az igénybe vett beruházási támogatás összegét kettős könyvvezetésre kötelezett ügyfeleknek tőketartalékba (lekötött tartalékba) kell helyezni, nem kettős könyvvezetésre kötelezett ügyfeleknek az egyéb bevételek között kell elszámolni saját könyvelésükben.
- Az ügyfél a támogatási határozattal jóváhagyott művelettel összefüggő gazdasági eseményekről külön nyilvántartást, könyvvezetési kötelezettség esetén külön analitikus nyilvántartást köteles vezetni a kiadásai, valamint - ha a támogatás részletes feltételeit megállapító jogszabály ahhoz joghatást fűz - a bevételei vonatkozásában.
- Az utolsó kifizetési kérelem benyújtása előtt nem fizethető ki a támogatási határozattal jóváhagyott támogatás összegének 80%-át meghaladó összeg.
- Az ügyfél köteles a támogatási határozattal jóváhagyott elszámolható kiadások összegének legalább 80%-át teljesíteni.
- A forinttól eltérő pénznemben kiállított számla vagy egyéb, a gazdasági eseményt hitelesen dokumentáló bizonylat esetén, azt a bizonylaton szereplő (gazdasági) teljesítés időpontját megelőző hónap utolsó - a Magyar Nemzeti Bank (a továbbiakban: MNB) által közzétett - hivatalos középárfolyamon kell átszámítani forintra. Az MNB által nem jegyzett pénznemben kifejezett összegeket a (gazdasági) teljesítés időpontját megelőző hónap utolsó - az Európai Központi Bank (a továbbiakban: EKB) által közzétett - hivatalos középárfolyamán kell euróra, majd az MNB hivatalos árfolyamán kell forintra átszámítani.
- Idegen nyelven kiállított bizonylat esetében az ügyfélnek gondoskodnia kell a bizonylat szakfordításról és tolmácsolásról szóló 24/1986. (VI. 26.) MT rendelet szerinti, szakfordítói, illetőleg tolmácsigazolvánnyal rendelkező személy által készített magyar nyelvű fordításáról, melynek az MVH által lefolytatott ellenőrzés során rendelkezésre kell állnia.
- A 80%-os teljesítési korlátot - a beruházás költségének csökkenéséből eredő változás mértékéig - nem kell alkalmazni abban az esetben, ha a közbeszerzéssel megvalósuló beruházás költsége a közbeszerzés eredményeként az eredetileg tervezetthez képest csökken.
- Beruházási támogatásokra, gépberuházásokra, építési beruházásokra és az egyéb elszámolható kiadásokra vonatkozó különös feltételeket és rendelkezéseket, továbbá a közbeszerzés szabályait és a jogkövetkezményeket részletesebbn ld. a 23/2007 (IV. 17.) FVM rendeletben, továbbá az egyes jogcímeken elnyert támogatások kifizetésének igényléséről szóló, kapcsolódó MVH közleményekben.
Darányi Ignác Terv ÚMVP III. tengely
- Kifizetési kérelmet kizárólag elektronikus úton 2012-től évente febr. 1 és máj. 31. között ill. aug. 1 és dec 31. között lehet benyújtani egy naptári évben legfeljebb két alkalommal.
- Az e-kifizetéshez a kitöltési útmutató és segédlet itt érhető el.
- Felhívjuk a figyelmet, hogy az elektronikus benyújtáshoz szükséges feltételek megteremtése hosszabb időt (akár 2-3 hét) vehet igénybe (magánszemély ügyfélkapus és MVH regisztrációja, meghatalmazás elektronikus rögzítése és papír alapú beküldése/beérkezése)!
LEADER
- Kifizetési kérelmet kizárólag elektronikus úton 2012-től évente febr. 1 és máj. 31. között ill. aug. 1 és dec 31. között lehet benyújtani.
- Egy ügyfél a beruházási, fejlesztési támogatás igénybevétele érdekében évente kettő, a működési kiadás igénybevétele érdekében évente négy kifizetési kérelem benyújtására jogosult (bizonyos feltételek mellett akár egy kifizetési időszakon belül is).
-
A közösségi vagy vállalkozási alapú jogcímek valamelyike alapján támogatásban részesült ügyfél a támogatási határozat közlésétől számított 9 hónapon belül köteles kifizetési kérelmet benyújtani, amellyel olyan kiadás is elszámolásra kerül, amely nem minősül egyéb elszámolható kiadásnak.
-
A rendezvény, képzés, térségen belüli együttműködés vagy a tanulmányok jogcímek valamelyike alapján támogatásban részesültek a támogatási határozat közlését követő 9 hónap elteltét követően megnyíló, első kifizetési kérelem benyújtására nyitva álló időszak utolsó napjáig köteles kifizetési kérelmet benyújtani, amellyel olyan kiadás is elszámolásra kerül, amely nem minősül egyéb elszámolható kiadásnak.
- Az utolsó kifizetési kérelem kivételével nem számolható el egyéb elszámolható kiadás tényleges beruházási kiadások elszámolása nélkül.
- Magánszemély ügyfél esetén az első kifizetési kérelemhez csatolni kell az adóbejelentkezési lap másolatát.
- Legkésőbb az utolsó kifizetési kérelemhez csatolni kell a Völgy Vidék Közösség igazolását arról, hogy a nyertes projekt megvalósítása során a projektgazda képviselője részt vett a VVK HVS megvalósításához kapcsolódó személyes konzultáción/rendezvényen/képzésen. Közzétesszük az igazolás VVK formanyomtatványát.
- Felhívjuk a figyelmet arra, hogy híradást kell közzétenni a fejlesztés lényegével és a közösségi támogatással összefüggésben a települési vagy térségi médiumok valamelyikében, amelyben a VVK logója is szerepel, valamint meg kell küldeni a híradást viszontközlésre a VVK honlapja számára is! A médiában való megjelenést igazoló dokumentumot legkésőbb az utolsó kifizetési kérelemhez csatolni kell (nem elégséges kizárólag a VVK honlapon való közzététel igazolása)!
-
Felhívjuk a figyelmet a kifizetési kérelemhez kapcsolódó MVH közlemény, az e-kifizetés kitöltési útmutatója, továbbá a 23/2007 FVM rendelet (Vhr.) és a 76/2011. VM rendelet (LEADER rendelet) alapos tanulmányozására a kifizetési kérelem benyújtása előtt!
- A kifizetésekkel kapcsolatos fórumon (2012.06.13.) elhangzott tájékoztató, prezentáció, hogy mire kell figyelni a kifizetések kapcsán, itt letölthető, továbbá itt a 2013.02.25-i fórum előadása is.